Recension av Rebecca Weidmo Uvells bok ”Nätsmart”

Hej Rebecca Weidmo Uvell!

Jag såg på din blogg att du skrivit ihop något osammanhängande om Inte rasist, men och återigen hävdat att organisationen ska ha finansierats genom att den drivits på arbetstid av folk anställda av LO/S trots att vi var supertydliga med dig om att det var fel förra gången du fick ett skov och skulle ”utreda” oss.

Hur som helst sägs det ju att det inte finns någon dålig PR, så jag tänkte att jag skulle återgälda din tjänst genom att göra lite “research” på dig.

Precis som du så tyckte jag att det var för jobbigt att googla eller läsa något som skrivits om dig på övriga ställen, samt att faktiskt ta till mig någon info som inte redan passade min världsbild. Så jag vet inte riktigt vem du är eller vad du gör.

Som tur var visade det sig att du skrivit en bok, vilken du stolt marknadsför högst upp på din Twitter (jag behövde inte ens scrolla). Boken heter “NÄTSMART – Din guide till påverkan genom sociala medier”. Som något av en självutnämnd sociala medier-nörd så var jag så klart genast intresserad. Redan omslaget med sina bjärta färger och naivistiska tecknarstil antydde att den var anpassad för barn, lågbegåvade och/eller lata, och det kändes ju perfekt för den typ av granskande journalistik du verkar applicera på din analys av den antirasistiska rörelsen och vänstern.

Så, jag gav mig på att skriva en liten recension.

Vid en första anblick verkade boken sakna kapitlet “Att antyda något på Twitter så många gånger att folk börjar tro att det är sant” samt “Hur man snor en konspirationsteori från en dåligt underbyggd rasseblogg” men det kanske var lika bra då båda verkar vara både tidskrävande och ineffektiva tekniker.

Det är bra att du förklarar begrepp som “meme” och “kålsuparteorier” för din målgrupp, som jag bara kan anta är tänkt att vara den lätt teknikvarierade Birro-kränkhögern som fortfarande inte uppgraderat sina datorer till Windows 10. Rimligtvis finns det väl ingen annan som behöver den här typen av information, upplagd på detta klökpedagogiska förskolesätt.

Vem annars, är det tänkt, ska sitta och läsa om vad ett “rant” är (i RWUs beskrivning handlar det om när man skriver många länkade tweets på Twitter), eller bli upplyst om varför man bör använda olika emojis och att “:x” betyder att kräkas? Vem tilltalar du när du skriver (Under rubriken “VAD ÄR ETT DREV?”): “Personligen har jag utsatts för ett flertal drev och min erfarenhet är att även de gånger jag valt att inte backa, så försvinner drevet ganska fort”? Vem i hela fridens namn ska läsa din beskrivning av Chuck Norris-memen (en meme som för övrigt peakade för ÖVER TIO ÅR SEDAN, VAD I HELVETE) och tänka “ja men det där kan jag ju slänga upp på min Facebooksida för att ge en wink till KIDSEN”?

Delen om agendasättande journalistik har å andra en gullig illustration av Peter Wolodarski som jag verkligen uppskattade. Mycket subtilt agendasättande i din egen bok där, RWU 😉 (OBS: det här ska enligt boken vara en flört-smiley så jag vill bara förtydliga att jag inte flörtar med dig utan snarare använder den för att beteckna sarkasm)

Någonstans där tappade jag intresset eftersom det hela känns som en ohipp informationsbroschyr om internet som gavs ut i skolor cirka 1998. Kanske något någons moster snickrat ihop för att dela ut till sin bokcirkel så att de kan börja rekrytera fler läsare av Grottbjörnens Folk via sociala medier.

Som en sista akt av viralgranskning googlade jag mig in på förlagets hemsida och läste att “Vi är mycket selektiva i vår utgivning och är endast intresserade av genomarbetade manus av högsta klass”. Det kändes orimligt tills jag gjorde ett DJUPDYKANDE GRÄV och klickade på det andra googleresultatet. Därigenom lärde jag mig att de även har ett så kallat “förläggarpaket” där man själv betalar för utgivningen av sin bok. Jag hoppas att du inte la ut för mycket pengar.

Sammanfattningsvis vill jag ge din bok 1,5/5 kräkssmileys i betyg. Du gör dig bättre i bloggformat (och knappt det).

Allt gott! 😀 (jätteglad smiley)

/Myra